Tribute to Fuś & Jeremy

2016-04-24 22:19

Po lipcu 1941 roku, kiedy naziści odebrali życie Boyowi we Lwowie, jego mądra* żona opłakiwała go cicho oczywiście z jego kochanką Ireną (kto mógłby lepiej zrozumieć?), o której wiedziała, a która miała jeszcze więcej powodów do płaczu, bo straciła też własnego męża i syna, no i z żydowskimi korzeniami sama była do odstrzału... Nie kto inny, jak właśnie Fuś, ta sama mądra żona Boya, pomogła pani Krzywickiej przeżyć wojnę. I to uważam za głęboką, nietendencyjnie pojmowaną i prawdziwą miłość, a także za dowód niezwykłej klasy tej kobiety.

Sławni ludzie zwykle nie obchodzą mnie bardziej niż inni, ale barwa głosu + sylwetka Jeremiego Ironsa coś dla mnie znaczą, zobaczenie go na żywo było więc potężnym przeżyciem. Byłam zresztą spragniona po tak długiej abstynencji teatralnej, wybaczyłabym mu nawet gdyby zapomniał tekstu. Nie zapomniał jednak – wryta w oryginalne, odpowiednio niewygodne, osiemnastowieczne siedzenie patrzyłam, jak się kłania i uśmiecha, w 250. rocznicę Bristol Old Vic i przysięgam, byłam szczęśliwa, wcześniej tego samego dnia odbywszy spacer po stosownie do uroku drogawej dzielnicy Clifton, gdzie mieści się Bristol Old Vic Theatre School, w której 47 lat temu Jeremy zaczął się uczyć grać.

W tym roku jest też 400. rocznica urodzin Shakespeare’a. BBC Radio 4 włączyłam akurat na transmisję kazania z uroczystej mszy i dobiegł mnie natchniony głos kaznodziei, który bezwstydnie obwieścił mieszkańcom wysp brytyjskich, iż Shakespeare miłował wartości europejskie, był prawdziwym kosmpolitą, stronił od izolacji socjalnej, czerpiąc nie tylko z brytyjskiej kultury, ale i europejskiej, słowem – głosujcie za zostaniem UK w UE. Zemdliło mnie, podobnie jak na niesmaczne wmieszanie się prezydenta USA w sprawy wewnętrzne UK przesłaniem do młodzieży, że Zjednoczone Królestwo silniejsze w Unii Europejskiej et cetera.

Dochodzę do wniosku, że (z nielicznymi wyjątkami) mężczyźni dorastają po 45. roku życia (zwłaszcza kiedy zostawi ich żona) albo już wcale...

Zapętliło się w sposób zaskakujący i ciekawy.

 

___________

* NB Zofia od gr. σοφία – mądrość.

Wyszukiwanie